Antatt at hver innbetaler 10 000 kr til ladefondet i borettslaget
Fase 1:
5 personer setter inn 50 000 kr i ladefondet
Felles infrastruktur koster 40 000 kr (felles måleutstyr)
Overskudd ladefondet: 10 000 kr
Fase 2:
2 nye ønsker å koble seg på. Disse betaler 20 000 kr inn
Ny felles infrastruktur koster 0 kr
Overskudd ladefondet: 30 000 kr
Fase 3
20 nye personer ønsker å koble seg på. Disse betaler 200 000 kr (10 000 kr hver)
Ny felles infrastruktur koster 50 000 kr (oppgraderte kabler osv, fremdeles klarer effektstyring av anlegge å utnytte kapasiteten som er)
Overskudd ladefondet: 180 000 kr
Fase 4:
50 nye personer ønsker å koble seg på. Disse betaler 500 000 kr (10 000 kr hver)
Ny felles infrastruktur krever ny kabel fra trafo. Antatt kost: 400 000 kr
Overskudd ladefond: 280 000 kr
Poenget her er altså at summen pr bruker er minimal så lenge man tenker "oppgradering ift behov". Hvis borettslaget hadde stått for investeringen ville man i tillegg hatt støtteordninger for felles infrastruktur, så den dagen man er ved "Fase 4" ville man sannsynligvis fått deler av dette beløpet dekket.
Fakta:
Hver bil kjører i gj.sn. 12 000 km/år
Hver elbil bruker gj.sn. 6 kWh/døgn.
Hver kWh koster i gjennomsnitt ca 0,8 kWh
Hver elbil har da en årlig drivstoffkostnad på 1 760 kr/år
En diesel/bensin vill hatt drivstoffkostnad på Ca 12 000 kr
Gjennomsnittlig
besparelse: 10 000 kr/år
i drivstoff med elbil
(kjørelengde: 12 000 km)
Copyright @ All Rights Reserved
Webmaster: Tarjei Sunde
Ansvarlig redaktør: Tarjei Sunde